Msc Eng Francisco J Gonzalez R
President COPEI Popular Party Municipal Comitee Cabimas
This is a part of the phrase that was used by Robert Hooke in response to letter from Isaac Newton; currently it is a synonym of an arguing among same level parts when some of the parts claim a significant advantage for their ideas.
In one of my most recent articles I used this phrase related with one of our most important and significant politician of XX century, I am trying to write about Dr. Rafael Caldera, neither as a friend nor a disciple, only as a Christian-Democrat and a Venezuelan citizen.
Venezuelan society is based in some kind of unconscious but pro-socialist profile; our democracy is based in an all-powerful state regime model, more consistent with socialism approach rather than the free market, liberalism or Church Social Doctrine proposals.
The Caldera doctrine's is mainly based in human-person dignity respect, equal opportunity and competitive freedom for all, his writing as “Christian-Democracy specificity”, Laboral-regime thesis, their writing and reviews concern with law are fundamental part of jurisdictional structure in Venezuela.
But Caldera was not a quiet and peaceful third age man, he was a fierce warrior, a peacemaker with an iron-clad will, an indefatigable arguer and teacher, almost a superhuman scholar for the common people; but for the politician He was nothing more than a man, another one with a wonderful and powerful vision, one that we currently describes as "for social justice and better Venezuela", even today nobody understand what really this phrase means.
When we are trying to explain who was Caldera, it is necessary to say something about him directly related with his approach to problem solution method, a singular one for some kind of scholar, because this was based in all level-request of information and opinion and extensive work-session even for years prior to formulate his positions and proposal’s, the products of that works in first instance explain Venezuelan needs and more important he offered adequate solutions for those needs.
More than 30 year ago I met with Rafael Caldera as a politician, I was only a ten years old kid, but He, Nepomuceno Garrido, my Father, among other people works together in labour-law reform, in this time was my complete induction as a Christian-Democrat politician; he was my teacher I finally understood the Church Social Doctrine perspective under this large and extensive work-sessions.
Then extrapolating that Robert Hook phrase, I think we cannot understand what Rafael Caldera means for us, because we really are stand-up on the shoulders of a one of the last world-class politician giant of XX century.
----
Esta es parte de la frase usada por Robert Hooke en una respuesta suya a Issac newton, la cual ha pasado a ser sinónimo que en una disputa entre partes iguales una de ellas clama tener una ventaja significativa sobre la otra.
En uno de mis más recientes artículos utilice esta frase en relación a uno de los más importantes y más significantes políticos del siglo XX, trato de escribir sobre el Dr. Rafael Caldera no como un amigo ni un discípulo, sino como un demócrata cristiano y un ciudadano venezolano.
La sociedad Venezolana esta basa en una especie de modelo de perfil inconscientemente pro socialista, basado en un modelo de estado todo poderoso, de hecho más consistente con la aproximación socialista que con las propuestas de libre mercado, liberales o de la doctrina social de la iglesia.
La Doctrina Caldera esta principalmente orientada al respeto de la dignidad de la persona humana, la igualdad de oportunidades y la libre competencia para todos, sus obras como “la especificidad de la Democracia Cristiana”, sus tesis sobre derecho laboral, así como sus escritos y opiniones sobre la materia legislativa son parte de la estructura jurídica Venezolana.
Pero Caldera no fue un tranquilo viejecito, él fue un fiero guerrero, un pacificador con una rectitud férrea, un maestro y un debatidor incansable, prácticamente un erudito sobre humano para el común de las personas, pero para los políticos no era sino otro hombre con una visión, aunque una maravillosa y poderosa visión, que comúnmente se resume en la frase “por la justicia social y una Venezuela mejor”, aunque prácticamente nadie entiende lo que significa realmente.
Cuando se quiere explicar quién fue Caldera, es necesario decir algo acerca de su método para alcanzar la solución de problemas, algo singular para un erudito de tu talla, porque se basaba en la consulta a todo nivel de información y opinión en extensas sesione de trabajo que duraban incluso años que precedían a cualquier formulación de posición o propuesta, así el producto en primera instancia explicaba las necesidades de Venezuela y más importante aún ofrecía una respuesta adecuada.
Hace más de 30 años me reuní con Caldera como político, era apenas un niño de 10 años, pero el, Nepomuceno Garrido y mi padre entre otros trabajaban para producir la reforma de la Ley Orgánica del Trabajo, es fue la época de mi inducción como político demócrata-cristiano, él fue mi mentor allí en esas largas y extensas jornadas de trabajo termine de entender la perspectiva ofrecida por la Doctrina Social de la Iglesia.
Así extrapolando la frase de Robert Hook, pienso no podemos entender lo que Rafael Caldera significa para nosotros, porque estamos parados sobre los hombres de uno de los últimos gigantes de talla mundial de la política del siglo XX.